englishcontact
 
12/04/2007 reSourcing. platforma critica
  Incepind cu luna ianuarie 2007, un grup format din artisti, initiative din domeniul artei contemporane si al managementului cultural deruleaza proiectul-pilot reSourcing. platforma critica, o cercetare multidisciplinara modulara asupra istoriei culturale recente in Romania, propunindu-si documentarea si recuperarea unor miscari care au influentat dezvoltarea prezenta a scenei culturale, artistice si intelectuale.

O privire din prezent catre trecutul recent, concentrata asupra unor intervale de timp diferite, pornind din anii '60 si pina astazi. O serie de radiografii subiective, in contextul unei nevoi din ce in ce mai acute de a construi spatii inovatoare pentru cercetare, analiza, prezentare si dezbatere critica menite sa recupereze elemente importante din trecut si sa updateze cunostintele, ca si sa asigure o coordonare si o continuitate cu ceea ce se intimpla in prezent pe scena internationala. Nu in ultimul rind, o incercare de a identifica instrumentele necesare pentru a scrie o istorie ramasa nescrisa pina acum, completata de nevoia evidenta de a propune un discurs referitor la aceasta istorie.

Patru radiografii personale ale contextului in diferite domenii se deruleaza in acest cadru, dupa cum urmeaza in continuare. Documentarea procesului de cercetare se va concretiza in materiale scrise, audio, foto, video, care vor constitui o baza pentru dezbaterile si prezentarile din cadrul proiectului si care vor fi disponibile deopotriva spre consultarea publicului larg. Un eveniment de prezentare a rezultatelor proiectului va avea loc la sfirsitul lunii iunie la Bucuresti.


- Shortcut - Lia Perjovschi
Proiectul urmareste sa recupereze specialisti din domenii variate, cu experienta lor, dar mai ales cu strategiile si modul lor de a crea oportunitati pentru a putea profesa. O colectie de modele posibile, vizibile sau nu, responsabile, de povesti de succes. O capsula cu informatii de baza care poate sa ajute generatia tinerilor copy/paste sa-si gaseasca drumul. Avind la baza o cercetare de mai multi ani, proiectul va reuni opiniile unor specialisti din domenii precum istorie, politica, antropologie, sociologie, jurnalism, filozofie, medicina, psihanaliza, arte vizuale, dans, teatru, literatura etc.

Dezbatere cu invitati: 15 mai 2007, ora 11.00, Centrul National al Dansului Bucuresti


- Subcultural Scuba Divers. Spirit civic, pacifism si ecologie in artele martiale romanesti - Stefan Tiron & Sebastian Big
Se poate spune ca in timpul comunismului, cu doar putin timp inainte de 1989, era in plina dezvoltare o cultura "alternativa". Exista bucati de informatie contradictorii, fragmentare, dispersate, legende, marturii, indicii falsificate si martori oculari, dar nu si o cercetare sustinuta a fenomenului sau vreo dovada istorica a ceea ce se intimpla. Concentrata pe intervalul 1985-1995, aceasta cercetare criptozoologica are ca scop identificarea diverselor dovezi antropologice despre retele ascunse, artefacte, documente media, reconstruind o dovada vie a unui fenomen pe care fiecare si-l aminteste si il considera ca inceputul unui proces complet diferit din punct de vedere cultural.

Pe termen lung, Scuba Divers isi propun sa caute si sa exploreze posibilitatea unor asa-zise interpretari alternative, sa arate daca acestea se pastreaza si ramin fixate doar in limitele unor subgrupuri, ale stiintei populare, ale culturii marginale sau daca au o relevanta critica intr-un context mai larg al strategiilor alternative, cu scopul final de a documenta emergenta acestor strategii. Proiectul va trasa de asemenea o harta a distributiei cunostintelor alternative cu punctarea diferitelor studii de caz si a temelor preferate, subiecte, simboluri, locuri si alte domenii specializate in care culturile alternative se manifestau.

Prezentari vor avea loc astfel:
- 17 aprilie 2007, 20.00, Facultatea de Arte Timisoara, in cadrul Studentfest
- 16 mai 2007, 18.00, Centrul National al Dansului Bucuresti
- 8 /15 iunie 2007, 18.00, Cluj, Centrul Binar, in parteneriat cu Fundatia AltArt (de confirmat)


- Coregrafie si memorie - Manuel Pelmus, in colaborare cu Andreea Novac
Majoritatea artistilor sint de acord ca dansul contemporan in Romania are o istorie si o traditie mai degraba firave. Asta nu inseamna ca dansul contemporan lipsea cu desavirsire in perioada comunista, ci doar ca prezenta ii era limitata sau prea putin simtita incit sa contribuie sau sa dezvolte un discurs articulat sau sa formeze o adevarata traditie. O dificultate o reprezinta insa faptul ca nu se gasesc informatii nici macar despre ceea ce exista. In afara de citeva nume, date si o serie de informatii descriptive, nu exista nici o referire la context, istorie sau fortele care influentau dansul contemporan in acest trecut apropiat.

Intentia acestui proiect de cercetare centrat pe intervalul cuprins intre anii '60 si '90 este sa examineze indreaproape si sa documenteze o serie de propuneri coregrafice din trecut, in incercarea de a intelege si de a prezenta contextul istoric in care acele spectacole s-au nascut. Cercetarea isi propune sa identifice martori si sa reconstruiasca anumite aspecte legate de aceste spectacole, vrind de asemenea sa formuleze intrebari legate de acea perioada si sa ofere o posibila interpretare, precum si sa scaneze contextul politic generator al acestor propuneri coregrafice.


- Cine (mai) are nevoie de teatru dupa 89? - Andreea Dumitru
Pornind de la aceasta interogatie, esentiala pentru toti artistii importanti, tineri sau consacrati, de dupa 89, acest proiect decupeaza intervalul de mijloc din istoria recenta a scenei romanesti, cel in care s-a afirmat (tanarul) teatru independent, pentru a-i analiza radacinile, consistenta, dar si implicatiile asupra "generatiei 2000", o generatie, la prima vedere mult mai coerent articulata, receptata si promovata. Cercetarea urmareste, in primul rand, traiectoriile individuale ale unor regizori, actori, dramaturgi care au refuzat sa se manifeste in interiorul "sistemului" (al teatrului institutionalizat, perpetuat, cu toate avantajele si tarele sale, dupa '89): in ce masura au reusit ei sa creeze structuri independente functionale si alternative estetice reale, sa influenteze si sa contamineze mediul teatral traditional? Dincolo de marturiile subiective, dincolo de "povestea" unor companii particulare, fundatii, festivaluri importante, proiectul incearca totodata sa reconstituie contextul in care s-a nascut in Romania o adevarata dezbatere despre teatrul underground/ experimental/ alternativ.

In paralel, proiectul se intereseaza de continutul actual al unor concepte vehiculate pina la cliseizare in mediul teatral: mitul valorii si, implicit, al superioritatii teatrului romanesc, compromisul, conflictul dintre generatii, nevoia de modele, conceptul de public, scandal, manifest, traditie si echipa.

Dezbatere cu invitati: 19 mai 2007, ora 11.30, Clubul KF Arad, in cadrul Festivalului de Teatru Underground


Initiatorii proiectului
Stefania Ferchedau, manager cultural/ director, ECUMEST
Mihai Mihalcea, dansator si coregraf/director al Centrului National al Dansului Bucuresti
Manuel Pelmus, dansator si coregraf independent
Dan Perjovschi, artist vizual
Lia Perjovschi, artist vizual, Contemporary Art Analysis
Oana Radu, expert politici culturale/ director adjunct Institutul Cultural Roman New York
Corina Suteu, consultant in domeniul politicilor culturale si al managementului cultural/ director Institutul Cultural Roman New York
Stefan Tiron, curator independent, traficant de informatii si teoretician (anti-)pop

Coordonatori
Stefania Ferchedau
Manuel Pelmus

Logistice
Mihaela Donisa

Coordonare si suport institutional
Asociatia ECUMEST


Partener
Centrul National al Dansului Bucuresti


reSourcing. platforma critica este un proiect sustinut de ERSTE Foundation

< inapoi